چهارشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۳

نامه‌ی ١٢ فعال مدنی کُرد: رضا شریفی‌بوکانی تنها یک فعال حقوق‌بشر است


1393/05/08 - 2014/07/30 - 11:17 تهرانچاپکردن‌تعداد خوانندگان این مطلب20 اندازە فونت: اندازە فونت بزرگتر کن‌اندازە فونت کوچکتر کن‌‌

نامه‌ی ١٢ فعال مدنی کُرد: رضا شریفی‌بوکانی تنها یک فعال حقوق‌بشر است 
آژانس کُردپا: جمعی از فعالین سیاسی و صنفی کُردستان با انتشار نامه‌ای از رضا شریفی‌بوکانی در برابر اتهامات وزارت اطلاعات حمایت بعمل آوردند.
در این نامه بر فعالیت‌های حقوق‌بشری آقای بوکانی تأکید گردیده و تهدیدات مأموران امنیتی را سناریوی جدید توصیف می‌کنند.

امضاء‌کنندگان نامه که ١٢ تن می‌باشند از احمد شهید می‌خواهند که اقدامات لازم جهت حمایت از رضا شریفی‌بوکانی را مبذول دارند.

اواخر تیرماه جاری، اداره‌ی اطلاعات تهران رضا شریفی‌بوکانی را احضار و ایشان را مسئول حفظ جان یک فرد دیگر به نام "آرش دروزی" دانستند.

متن نامه‌ی حمایت از این زندانی سیاسی سابق که در اختیار آژانس خبررسانی کُردپا قرار گرفته، عینا درپی می‌آید:
قبل از هر چیز جا دارد ما جمعی از فعالین کُرد عید سعید فطر را به تمام مردم ایران، به ویژه مردمان دردکشیده و ستم‌دیده‌ی کُرد تبریک بگوییم و همینطور به تمامی زندانیان سیاسی دربند در زندان‌های حکومت ایران و همچنین رهبران جنبش سبز هم تبریک و تهنیت عرض نماییم.

چنانکه مطلع گشتیم حدود سه ماه قبل مادر یکی از کارکنان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در تهران به نام آرش دروزی فرزند رحمت‌الله طی تماسی تلفنی با پدر رضا شریفی بوکانی فعال مدنی و حقوق‌بشری کُرد صحبت نموده و او را تهدید کرده که بزودی فرزندش مجدداً روانه همان گورستانی خواهد شد که قبلا در آنجا ساکن بوده است.

رضا شریفی بوکانی فعال حقوق‌بشر در اوایل سال ١٣٨٩ توسط مأموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و در دادگاه انقلاب به ٤٢ ماه حبس تعزیری محکوم می‌گردد و ایشان دوران محکومیت خود را در زندان رجایی‌شهر کرج به پایان رسانده و حال یک سال است که از آن زندان آزاد گردیده است. زیرا از زمان آزادی ایشان تا هم‌اکنون چندین بار از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران احضار شده و وی را تهدید کرده‌اند که با رسانه‌های بیگانه ارتباط برقرار کرده‌اید و حتی او را به اتهامات واهی از قبیل ارتباط با رسانه‌های خارج کشور متهم نموده‌اند که بایستی در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی فعالیت داشته باشی.

چنانچه رسانه‌های داخلی و خارجی مستحضرند که آقای رضا شریفی بوکانی از نخستین زندانیانی بوده که از زندان رجایی‌شهر کرج با شجاعت تام و اراده‌ای که از خود بروز داده‌اند با جناب دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران صحبت کرده‌اند و در یک تماس تلفنی با بخش فارسی صدای آمریکا گزارشاتی مبنی بر وضعیت نابسامان و دشوار بند سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج را گزارش کنند. هرچند که ایشان بارها از زندانیان سیاسی در ایران از تمامی گروه‌ها و طیف‌های سیاسی دفاع کرده‌اند و تنها در چارچوب عرصه‌ی حقوق‌بشری فعالیت داشته‌اند.

آیا تاوان این زندانی سیاسی سابق باید چه باشد که هر بار به بهانه‌های واهی احضار می‌شود و او را مورد تهدید، ارعاب و بازجویی قرار می‌دهند.

در طی ٣٤ سال اخیر در نظام جمهوری اسلامی ایران همیشه نقض حقوق‌بشر بیداد کرده است و رفتار ناپسند عامیانه خودشان را با مردم ایران به ویژه با زندانیان سیاسی نشان داده‌اند که صدور حکم‌های ناعادلانه در دادگاه‌های تشریفاتی و غیرقانونی انقلاب که فرزندان این آب و خاک و مرز و بوم را با صدور احکام زندانی طویل‌المدت و یا با طناب دار اعدام محکوم می‌کنند و با اتهامات دروغین و پرونده‌سازی‌های کذب، روانه‌ی زندان‌ها می‌شوند.

دروغ، توهین و دشنام، شکنجه و اعدام جزئی از ناکارآمدی‌های جمهوری اسلامی است که در کارنامه‌ی چندین ساله‌ی خود به ثبت رسانیده است.

شاید بتوان گفت این یک بازی، دسیسه‌ی و عوام‌فریبی باشد که شخص آرش دروزی از کارکنان کُرد وزارت اطلاعات در تهران را به گونه‌ای از سد راه خود برداشته و رضا شریفی بوکانی را قربانی چنین سناریوی کنند.

بدین گونه اسناد و شواهد ارزنده‌ای در دست نیست که آرش دروزی در سال ١٣٨٩ و به هنگام بازداشت رضا شریفی بوکانی نقش داشته و حال این خانواده‌ی این عامل وزارت اطلاعات اعلام می‌دارند که جان فرزندشان در خطر است.

آقای بوکانی از این موضوع بی‌اطلاعی خود را از تمامی موراد اعلام نموده‌اند.

ما جمعی از فعالین سیاسی، حقوق‌بشری، صنفی و فعالین دانشجویی کُرد در کُردستان ایران حمایت خود را از رضا شریفی بوکانی اعلام می‌داریم و از تمامی نهادها و مدافعین حقوق‌بشر به ویژه شخص احمد شهید می‌خواهیم در این باره اقدامات لازم را مبذول بفرمایند.

ما امضاء‌کنندکان این بیانیه از رضا شریفی بوکانی دفاع خواهیم کرد و تنها او را به عنوان یک فعال حقوق بشر می‌شناسیم که از هموطنان کُرد ایرانی حمایت کنند.

امضاء کنندگان:
١ـ سحر سعادتی فعال مدنی
٢ـ افشین سپهری فعال حقوق‌بشر
٣ـ بهنام شیرزاد فعال سیاسی
٤ـ لیلا کاویانی فعال صنفی
٥ـ رضا موکریانی فعال مدنی
٦ـ شهاب باباخانی فعال سیاسی
٧ـ قسیم میکائیلی حقوق‌دان
٨ـ سامان رستمی حقوق‌دان
٩ـ کاوه رستمی فعال مدنی
١٠ـ بهروز وفایی فعال دانشجویی
١١ـ عبدالرحمن جهانگیری فعال سیاسی
١٢ـ نسیم نجاری فعال دانشجویی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر