کاربران٬ موشآزمایشگاهی یک سایتزوجیابی
تست روانشناسی یکی از معروفترین سایتهای زوجیابی جهان باعث بالا گرفتن
انتقادها به این سایت شده است. سایت زوجیابی OkCupid به کاربران خود
اطلاعات نادرست میداده تا الگوی انتخاب زوج آنها را تحلیل کند.
تنها چند هفته پس از آنکه کمپانی فیسبوک تصدیق کرد که به منظور انجام یک
تست روانشناسی فعالیتهای کاربران را هدایت میکرده است٬ اکنون بزرگترین
وبسایت "زوجیابی" آمریکایی و شناخته شده در سراسر جهان به نام
"اوکیکیوپید" (OkCupid) خبر از آن داده که به صورت بینالمللی در هنگام
یافتن زوجها به آنها اطلاعات نادرست میداده تا تستی روانشناسی بر روی
افراد انجام دهد.کریستین رودر٬ یکی از بنیانگذاران وبسایت اوکیکیوپید٬ دوشنبه (۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد) گفت که وقتی این سایت به افراد اعلام میکند که خواستههای اعلام شده و انتظاراتشان با کسی همخوانی دارد٬ ناخودآگاه این افراد در همان مسیر رفتار میکنند. رودی در وبلاگ اوکیکیوپید نوشت: این افراد دقیقا مانند دو آدمی که با یکدیگر بسیار همخوانی دارند، رفتار میکنند.
وبسایت اوکیکیوپید بر این اصل استوار است که افراد مشخصات خود از ظاهری تا شخصیتی را با پاسخ دادن به سوالاتی در این وبسایت اعلام میکنند. این وبسایت سپس بر اساس خواستههایی که افراد به دنبال آناند آنها را به سایر کاربران این سایت معرفی میکند.
این کار به این صورت انجام میگیرد که به هر دو طرف اعلام میکند یک فرد "مطابق" (match) میلشان پیدا شده است و آن دو را در تماس با یکدیگر میگذارد تا "چت کنند" و پیش بروند و نهایتا اگر خواستند برای قرار ملاقات در دنیای واقعی بیرون بروند.
یکی از سایتهای زوجیابی ویژه مسلمانان
رودر مینویسد که در مقابل وقتی به افراد میگوییم با یکدیگر
همخوانی ندارند -بااینکه واقعا بر اساس اطلاعات وارد شده همخوانی دارند-
خیلی احتمالش کم است که بیشتر از چهار پیغام بینشان رد و بدل شود.ارسال بیش از "چهار پیغام" یک معیار برای اوکیکیوپید است که نشان از علاقهمندی افراد به هم دارد.
بنیانگذار اوکیکیوپید در صفحه وبلاگ این وبسایت مینویسد که این تست روانشناسی به موسسهشان کمک کرده تا کار خود را بهتر بشناسند.
رویترز مینویسد که این موسسه از پاسخ به این سوال که این تست روی چند نفر از کاربران سایت انجام گرفته خودداری کرده است.
رودر در پست وبلاگی خود مینویسد که "همه ایدهها بد است٬ حتی خوبها هم میتوانستند بهتر باشند" و این تستها هستند که کمک به ارتقای ایدهها میکنند. بر همین اساس این موسسه قرار است به تست خود ادامه دهد؛ تستی که میتواند به قیمت لطمه به اعتبار این موسسه باشد.
ایرینا رایکو٬ مدیر برنامه "اخلاق اینترنت" به رویترز میگوید: «آنها دارند احساسات و ارتباطات را به هممیریزند.» از این نظر او این تست را متفاوت از تستهای رایج موسسات برای بهبود خدمات خود میداند.
انتقادات گسترده٬ از فیسبوک تا سایت زوجیابی
تست انجام گرفته توسط اوکیکیوپید انتقادات فراوانی را در محیط وب برانگیخته است. اوکیکیوپید گرداننده بسیاری از سایتهای کمتر شناخته شدهی زوجیابی دیگر نیز است.
در بخش "درباره ما" اوکیکیوپید آمده است که تا وقتی که کاربران درباره اطلاعات خود صادق باشند و بدانند که چه میخواهد این سایت "دقیق" عمل میکند. این تعهدی است که با آزمایش اخیر این موسسه زیر سوال رفته است.
در ماه ژوئن امسال نیز وقتی مشخص شد فیسبوک با اخباری که افراد در صفحه "خانه" (home) میبینند بازی میکرده تا متوجه شود تاثیر دیدن خبرهای خوب یا بد بر عادات انتشار پستو عکس کاربران چیست٬ کاربران اینترنت به شدت عصبانی شدند.
محقق اصلی این تست، اگرچه از کاربران برای نگرانیهایی که این تست احتمالا در میان آنها به وجود آورد عذر خواست٬ نگفت که این تست آخرین مورد از این دست تستها خواهد بود.
اوکیکیوپید هم پیش از این دست به تستهای بر روی کاربران خود زده بود. این موسسه در ژانویه ۲۰۱۳ نیز با شعار "عشق کور است" برای هفت ساعت در یک روز عکس همه کاربران را حذف کرد تا بیازماید که در این صورت کاربران چطور همدیگر را انتخاب میکنند
دویچه وله فارسی 29.07.2014
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر