در حمله توپخانه ارتش اسرائیل به شهر غزه که چهارشنبه، ۳۰ ژوئیه اتفاق افتاد، ۱۵ فلسطینی کشته و ۱۶۰ تن دیگر زخمی شدند.
امدادگران فلسطینی گزارش داده‌اند که یک خمپاره هم به به بازار شجاعیه (بازار بسطات شجاعیه) اصابت کرده است. شبکه الاقصی، وابسته به حماس اما می‌گوید بمب‌افکن‌های اسرائیلی بازار شجاعیه را مورد حمله قرار دادند. به گزارش الاقصی در این حمله ۱۷ نفر کشته شدند.
بازار بسطات شجاعیه پس از حمله ارتش اسرائیل
بازار بسطات شجاعیه پس از حمله ارتش اسرائیل
ارتش اسرائیل وعده داده بود که از ساعت ۱۴ امروز در نقاطی که سربازان اسرائیلی مشغول عملیات نیستند، برای کمک‌رسانی به مجروحان و بیرون کشیدن اجساد کشته‌شدگان آتش‌بس برقرار کند. منابع فلسطینی اما می‌گویند بازار شجاعیه و شهر غزه در این ساعت‌ها مورد حمله قرار گرفته است.
پس از خمپاره‌اندازی ارتش اسرائیل به بازار شجاعیه دود سیاهی به هوا برخاست. یکی از ساختمان‌های حوالی بازار هم در آتش می‌سوخت. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که در پیرامون بازار امدادگران در صدد کمک به مجروحان بودند که این حمله اتفاق افتاد. در این گزارش آمده است که یکی از کشته‌شدگان دارای کارت شناسایی خبرنگاری بود.

حمله ارتش اسرائیل به مدرسه جبلیه

منابع فلسطینی در غزه گزارش داده‌اند که شب‌هنگام، تانک‌های اسرائیلی مکان‌هایی در محله جبلیه، از جمله یکی از مدارس سازمان ملل را هدف قرار دادند. در این حملات حداقل ۴۳ تن کشته و عده‌ای نیز زخمی شده‌اند. ۱۵ تن از کشته‌شدگان در مدرسه سازمان ملل پناه گرفته بودند. در حمله ارتش اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در جبلیه حداقل ۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.
به گزارش سازمان ملل در مدرسه جبلیه صد‌ها آواره فلسطینی پناه گرفته بودند.
سازمان ملل متحد حمله اسرائیل به یک مدرسه در نوار غزه را به شدت محکوم کرد.
پیر کراهنبول، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه گفت: «نقض بسیار جدی قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل را با شدید‌ترین لحن ممکن محکوم می‌کنیم.»
به گفته کراهنبول، کودکان فلسطینی در حالی شب گذشته کشته شدند که کف زمین کلاس‌های این مدرسه در آغوش والدین خود به خواب رفته بودند. او این حمله را «مایه شرمساری جهان» دانست و گفت این عمل همه ما را منزجر و آزرده کرده است.
به گفته این نماینده سازمان ملل متحد در غزه، پس از حمله از این مدرسه بازدید به عمل آمده و ضمن جمع‌آوری شواهد لازم گزارشی نیز در این مورد تهیه شده است که نشان می‌دهد این مدرسه بر اثر آتشبار توپخانه اسرائیل ویران شده است. به گفته کراهنبول، بررسی‌ها از برخورد سه بمب یا گلوله توپ به این مدرسه نشان دارد.
در مدرسه جبلیه حدود ۳۳۰۰ آواره فلسطینی به همراه کودکانشان پناه گرفته بودند.