بیش از نیمی از نوار غزه در نتیجه بمباران هوایی اسرائیل و یورش زمینی ارتش این کشور، به منطقه ای ممنوعه تبدیل شده است. اکنون حدود سه هفته از آغاز دور تازه تنش اسرائیلی-فلسطینی و حملات اسرائیل به نوار غزه می گذرد؛ وضعیتی که باعث شده زندگان و مردگان به طور همزمان، به دنبال جای امنی در این منطقه باشند.

علاوه بر محله های مسکونی که زمانی محل زندگی صدها هزار نفر بود، بسیاری از قبرستان ها هم به اماکنی بسیار خطرناک تبدیل شده اند که نزدیک شدن به آن ها، می تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد.

این روند باعث شده است برخی خانواده ها، کشته شدگان خود در روزهای اخیر را به قبرستان های قدیمی یا مملو از جنازه که در اماکن امن تر هستند، منتقل کنند.

یک تابلو بر سر در «قبرستان شهدا» در شمال نوار غزه نصب شده که از پر بودن این قبرستان حکایت دارد. چنین وضعیتی در بسیاری دیگر از قبرستان های بخش ساحلی غزه نیز دیده می شود. اما این باعث نمی شود تشییع کنندگان، جنازه های خود را به این قبرستان ها حمل نکنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی قبرکنان گزارش داده که می گویند اکنون ناچار شده اند دو جنازه را در قبری که تنها ظرفیت یک جنازه دارد، جا دهند. برخی هم می گویند که ناچار می شوند یک قبر قدیمی متعلق به یک خانواده را باز کنند، استخوان های باقی مانده از مرده اول را جمع آوری کرده و در گوشه ای از قبر قرار دهند، تا جا برای به خاکسپاری جنازه فرد دیگری از همین خانواده باز شود.

ابو بلال که قبر کن است در این باره می گوید: «در اوضاع طبیعی مردم به قبرستان های شهدا در شمال می روند و مرده های خود را در گورهای جداگانه به خاک می سپارند. اما هیچ چیز طبیعی در این روزها وجود ندارد.»

او که پدر پنج فرزند است، ادامه می دهد: «مرگ سخت است اما هنگامی که یک کودک کشته شده در بمباران اسرائیل را دفن می کنم، نمی توانم طبیعی باشم. لبخند معصومش به راحتی از حافظه ام پاک نمی شود.»

منابع بیمارستانی می گویند در روزهای اخیر بیش از 800 فلسطینی کشته شدندکه اکثر آن ها غیر نظامی و بیش از 100 تن از آن ها کودک هستند.
اسرائیل می گوید تلاش بسیاری برای جلوگیری از آسیب دیدن به غیر نظامیان می کند و به ساکنان مناطق مرزی برای فرار به اماکن امن هشدار داده است. اسرائیل مدعی است که هدف از حملاتش ویران کردن تونل ها و سکوهای پرتاب موشک است که فعلان فلسطینی از آن ها برای حمله به مناطق اسرائیلی استفاده می کنند.