پنجشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۳

مطبوعات حکومتی، شرکای غارت بیت المال

3:25:22 PM 1393/5/2
روزنامه های رژیم -رسانه ها
روزنامه های رژیم -رسانه ها


در جریان جنگ و جدال باندهای رژیم، وزارت ارشاد دولت روحانی، مبالغی را که دولت احمدی نژاد بین روزنامه ها و نشریات حکومتی، تحت عنوان یارانه، بذل و بخشش می کرد، برملا نمود.
به نوشته روزنامه حکومتی اعتماد (31تیر) معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، برای آنچه شفاف سازی عنوان کرده، جدول یارانه های روزنامه ها از سال 1384 تا 1391 را اعلام کرد. بر اساس این جدول، روزنامه های «کیهان» و «ایران» در دولت احمدی نژاد علاوه بر دریافتهای دلاری، هر کدام بیش از 10میلیارد تومان یارانه دریافت کرده اند. همچنین در سال 1391، یک سوم کل یارانه اعطایی به 7نشریه خاص و دوسوم مابقی به 164نشریه دیگر تعلق یافته است.
روزنامه حکومتی اعتماد که این گزارش را با عنوان حسرت آمیز «خودیها 11میلیارد، منتقدان کمتر از یک میلیارد» چاپ کرده، به نقل از مقام وزارت ارشاد به روزنامه های این باند مژده می دهد که حالا نوبت برخورداری آنها از این خوان یغما فرا رسیده است. اعتماد می نویسد: «پس از روی کارآمدن دولت روحانی قرار است که توجه بیشتری به روزنامه ها و نشریات بخش خصوصی صورت گیرد تا از این شرایط سخت رهایی پیدا کنند».
این گزارش جدول پرداخت به تعدادی از روزنامه ها، طی سالهای 85، تا 91 را به این صورت آورده است:
8سال پرداخت یارانه به مطبوعات
گزارش معاون وزارت ارشاد، اما تیراژ رسوای این ورق پاره های حکومتی را که تنها ابزار جنگ باندی و غارت بیت المال می باشند را مسکوت گذاشته و نوشته است: «برای احترام به درخواست اکثریت صاحبان امتیاز، شمارگان آنها محرمانه تلقی شده و در جدول زیر نیامده است». گفته می شود که تیراژ واقعی روزنامه هایی مانند کیهان به رغم دریافت میلیاردها تومان از مایملک مردم محروم ایران، از 5هزار فراتر نمی رود که اکثر آن را هم ارگانها و نهادهای حکومتی به عنوان سهمیه خریداری می کنند. به این ترتیب مردم آگاه ایران هم، با واکنش درخور این روز نامه های جیره خوار، آنها را عملاً تحریم کرده اند.
شایان ذکر است که تیراژ روزنامه ها در سالهای 57 و 58 که روزنامه ها تا حدودی مستقل از حکومت بودند، چند برابر رقم کنونی بود، به رغم این که جمعیت آن زمان ایران از نصف جمعیت کنونی کمتر بود. شایان ذکر است که تیراژ نشریه مجاهد پیش از 30خرداد 60، به رقم 600هزار رسید که رکوردی دست نیافتنی در تاریخ روزنامه نگاری در ایران محسوب می شود.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر