شنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۳

تمدید مذاکرات هسته یی رژیم ایران و کشورهای پنج به علاوه یک به مدت ۴ماه

7:40:13 AM 1393/4/28
مذاکرات هسته‌یی رژیم ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک
مذاکرات هسته یی رژیم ایران و کشورهای پنج به علاوه یک


مذاکرات اتمی میان رژیم ایران و کشورهای پنج به علاوه یک 4ماه دیگر تمدید شد. جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم آخوندی و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بامداد شنبه، ۲۸ تیر ماه، در بیانیه مشترکی این خبر را اعلام کردند. مهلت تازه برای رسیدن به توافق در گفت و گوها تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) اعلام شده است.
در این بیانیه آمده است: «با وجود پیشرفتهای ملموس، هم چنان در برخی موارد کلیدی فاصله قابل توجهی وجود دارد».
بنا بر گزارشها ظرفیت غنی سازی اورانیوم از جمله مهم ترین مسائلی است که بر سر آن میان رژیم ایران و طرفهای گفتگو اختلاف وجود دارد.
خبرگزاری رسمی رژیم ـ ایرنا ـ از قول عباس عراقچی، از اعضای تیم مذاکره کننده رژیم اعلام کرد: در چهار ماه آینده «دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در ۶ قسط به حساب ایران واریز می شود».
به گفته عراقچی رژیم آخوندی اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد خود را که قبلاً در شش ماه اول توافق ژنو به اکسید تبدیل کرده بود، به سوخت راکتور تهران تبدیل می کند.
رژیم آخوندی در توافق موقت متعهد شده بود که به تبدیل نیمی از ذخیره گاز هگزا فلوراید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد خود، به پودر اکسید اورانیوم ادامه دهد.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز طی بیانیه یی اعلام کرد: رژیم ایران نیمی از اورانیوم غنی شده خود را تا کنون به سوخت هسته یی تبدیل کرده و همچنین متعهد شده است که نیمه باقی مانده از اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را نیز به سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند. در مقابل، بخشی از تحریمهای جهانی علیه این رژیم هم چنان به حالت تعلیق باقی خواهد ماند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر