یکشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۳

بازیابی فایل‌های پاک شده از USB و هارد درایو


برنامه‌هایی وجود دارند که بالقوه به ما کمک می‌کنند فایل‌های حذف شده خود را از هارد درایو یا USB بازیابی کنیم.
برای هر کسی ممکن است پیش آمده باشد که فایلی ضروری را از سر خشم، عدم دقت یا بی‌حوصله‌گی به سطل آشغال بیندازد و زمانی هم که می‌خواهد سطل را خالی کند بدون نگاهی دوباره به محتویاتش آن را خالی کند. گاهی محتویات فایلی که حذف کرده‌ایم برای ما اهمیت حیاتی دارد و از دست دادن آنها هزینه بسیاری بر ما تحمیل می‌کند. می‌توانید کمی امیدوار باشید زیرا به نظر می‌رسد همیشه راهی هست!
وب‌سایت WikiHow راهنمایی مختصر و کاربردی برای چگونگی بازیابی فایل‌های حذف شده منتشر کرده است. در صورتی که شما هم جز کسانی هستید که بر حسب اتفاق برخی از فایل‌های ضروری خود را پاک کرده‌اید، شاید این راه‌کارها به کارتان بیاید.
۱- توقف استفاده از درایو مورد نظر. شانس بازیابی پوشه‌های از دست رفته در یک درایوی خاص به میزان قابل توجهی پایین می‌آید اگر شما هم‌چنان از آن درایو استفاده کنید. اضافه و یا حذف کردن داده‌های بیشتر به درایو مورد نظر می‌تواند داده‌های فایل‌هایی را که شما در تلاش بازیابی آن‌ها هستید برای همیشه از بین ببرد. برای به حداکثر رساندن شانس بازیابی کامل داده‌ها، از ذخیره کردن و یا بارگذاری برنامه‌ها و فایل‌های غیر ضروری خودداری کنید.
۲- انتخاب برنامه مناسب بازیابی فایل‌ها. برنامه‌های پولی که درباره قابلیت‌های خود برای بازیابی فایل‌های از دست رفته تبلیغات زیادی می‌کنند، کم نیستند. اما نکته این‌جاست که برنامه‌های رایگان در دسترس هم تقریبا در همه موارد به خوبی برنامه‌های پولی کار می‌کنند. نظراتی را که کاربران پیشین این برنامه‌ها درباره عمل‌کرد آنها نوشته‌اند بخوانید تا بتوانید برنامه‌ای را که متناسب با نیاز شماست بیابید. برای نمونه چهار برنامه زیر، از جمله برنامه‌های محبوب بازیابی فایل محبوب هستند:
Puran File Recovery
Glary Undelete
Recuva
Restoration
۳- بارگذاری یک نسخه مستقل یا قابل حمل از برنامه بازیابی. برنامه بازیابی را در درایوی که می‌خواهید فایل‌های آن را بازیابی کنید بارگذاری نکنید. در حالت ایده‌آل، برنامه را در کامپیوتر دیگری بارگذاری کنید و سپس آن را در USB درایو کپی کنید. این کار به ما این اطمینان را می‌بخشد که هیچ داده تازه‌ای به درایوی که می‌خواهیم فایل‌هایش را بازیابی کنیم اضافه نمی‌شود.
* برنامه قابل حمل نیازی به نصب ندارد و تنها اجرای آن از USB درایو یا هر جای دیگری که در آن بارگذاری شده کافی است. البته همه برنامه‌های بازیابی فایل، نسخه قابل حمل ندارند و نمی‌توان آن‌ها را از طریق USB منتقل کرد.
۴- اجرای برنامه بازیابی فایل‌ها. اگر برنامه‌های بازیابی را در کامپیوتر هدف نصب کرده‌اید آن را اجرا کنید. اگر هم نسخه قابل حمل برنامه را دارید، USB حامل آن را به کامپیوتر مورد نظر وصل کنید و برنامه را اجرا کنید. بیشتر برنامه‌های بازیابی هم از طریق USB و هم از طریق هارد درایو قادر به بازیابی فایل‌ها هستند، پس نیازی به بارگذاری برنامه جداگانه برای هر کدام از آن‌ها نیست.
۵- محدوده جستجو را مشخص کنید. اگر می‌خواهید از هارد درایو خود فایل‌های از دست رفته را بازیابی کنید، ابتدا مطمئن شوید که درایو مورد نظر را به درستی وارد برنامه بازیابی کرده‌اید. اگر فایل‌ها را هم از USB درایو بازیابی می کنید، درایو را به کامپیوتر وصل کنید و سپس آن را از لیست برنامه‌ها انتخاب کنید.
۶- نوع فایل از دست رفته را مشخص کنید. همه برنامه‌های بازیابی، نوع فایلی را که در تلاش برای بازیابی آن هستید نمی‌پرسند و البته در برنامه‌هایی هم که این پرسش پیش‌فرض وجود دارد پاسخ به این پرسش اجباری نیست. اما مشخص کردن نوع فایل مورد جستجو می‌تواند سرعت جستجو را بالا ببرد.
۷- لیست فایل‌های قابل بازیابی را مرور کنید. برخی برنامه‌های بازیابی، لیست فایل‌های قابل بازیابی را در اختیار کاربران می‌گذارند. بهتر است دراین لیست دنبال فایلی بگردید که می‌خواهید بازیابی کنید و اگر آن را یافتید، دستورالعمل اختصاصی برنامه را برای چگونگی بازیابی آن بخوانید.
برخی برنامه‌ها می‌توانند فایل‌های بازیابی شده را دوباره در درایو و پوشه پیشین خودش ذخیره کنند.
تعدادی از فایل‌ها به طور کامل قابل بازیابی نیستند چرا که تمام محتوای فایل همیشه در جای مشخصی در دیسک نوشته نشده است، در نتیجه تنها قسمتی از آن ممکن است بازیابی شود. فایل‌هایی که به طور کامل بازیابی نشوند اغلب قابل باز کردن نیستند.
۸- نشان دادن درایو به یک متخصص بازیابی اطلاعات. برنامه برای بازیابی فایل‌ها باید به درایو دسترسی داشته باشد، لذا اگر درایو غیرفعال باشد برنامه بازیابی داده‌ها کار نخواهد کرد. برای بازیابی اطلاعات از یک درایو مرده، باید درایو را به یک متخصص بدهید که به آزمایشگاه و ابزار لازم برای استخراج صفحات از هارد درایو و بازیابی داده‌ها مجهز باشد.
چند نکته مهم
* صبور باشید! جستجوی اولیه برای یافتن فایل‌های پاک شده با توجه به اندازه درایو ممکن است زمان زیادی ببرد.
* به خاطر داشته باشید از دست کاری و ایجاد تغییر در درایوی که فایل یا فایل‌های پاک شده پیشتر در آن‌جا ذخیره شده بود، خودداری کنید.
* برای این‌که از برنامه‌های بازیابی فایل بی‌نیاز شوید از کامپیوتر خود به طور منظم نسخه پشتیبان بگیرید.
* کامپیوتر همیشه پیش از پاک کردن یک فایل می‌پرسد: «مطمئن هستید می‌خواهید این فایل را از بین ببرید؟» پیش از پاسخ واقعا مطمئن شوید می‌خواهید این کار را انجام دهید.
* هیچ برنامه‌ یا متخصصی نمی‌تواند بازیابی تمام فایل‌های پاک شده شما را تضمین کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر