سه‌شنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۳

نامه مشترک ۱۰ برنده جایزه نوبل برای به‌رسمیت شناختن لیبرتی به‌عنوان کمپ پناهندگی

تاريخ: PM 7:07:10 1393/10/9

10 برنده جایزه نوبل

10 برنده جایزه نوبل


در نامه مشترک 10 برنده جایزه نوبل به بان کی‌مون، دبیرکل ملل‌متحد که رو نوشت آن برای آنتونیو گوترز کمیسرعالی پناهندگان، استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق و نیکلای ملادنف، نماینده ویژه دبیرکل و نیز برای کمیساریای عالی پناهندگان فرستاده شده، آمده است:
وضعیت امنیتی نابسامان عراق و وجود باندهای شبه‌نظامی و داعش به‌تنهایی زندگی در این کشور را مخاطره‌آمیز کرده است. تلاشهای دولت جدید عراق برای بهبود این وضعیت قابل تقدیر است، اما آنچه که قابل پذیرش نیست ادامه فشارها و محاصره غیرانسانی بر روی نزدیک به 3000 پناهنده ایرانی در این کشور است که بارها مورد حمله و کشتار قرار گرفته‌اند. این کمپ که تحت مانیتورینگ سازمان ملل قرار دارد، در معرض فشارها و محدودیتها، به‌خصوص محاصره پزشکی و لجستیکی و انواع اعمال فشارهاست.

در حالیکه ساکنان به‌شدت نیازمند فروش اموالشان برای تأمین هزینه‌های سنگین باز اسکان می‌باشند، نه تنها به آنها اجازه فروش اموالشان داده نمی‌شود بلکه بخش قابل توجهی از این اموال توسط شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران غارت شده بدون این‌که توسط دولت عراق مورد حفاظت قرار گیرد.
این موارد در حالی است که این پناهندگان بر اساس قولهای و تعهدات سازمان ملل و ایالات متحده برای امنیت و سلامتی و تضمین فروش اموالشان، در کمپ زندان گونه لیبرتی مستقر شدند.

با توجه به این‌که بعد از نزدیک به سه سال هنوز چشم‌انداز کوتاه مدتی برای باز اسکان وجود ندارد، ضروری است که سازمان ملل و ایالات متحده به تعهدات خود نسبت به سلامت و امنیت این پناهندگان عمل کنند. مهمترین گام در این رابطه به‌رسمیت شناختن کمپ لیبرتی به‌عنوان یک کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان و برداشتن کلیه محدودیتهای پزشکی و لجستیکی از روی ساکنان است. همچنین لازم است از دولت عراق خواسته شود که مانع چپاول اموال ساکنان در کمپ اشرف شود و به ساکنان اجازه فروش اموالشان را بدهد.

ما برندگان جایزه نوبل امضاء کننده این نامه از شما، می‌خواهیم که بیشترین تلاش خود را به‌کار بگیرید و از کمیساریای عالی پناهندگان و نماینده ویژه خود، سفیرملادنف، بخواهید گامهای عملی سریعی بردارند و اقدامات فوری به‌عمل آورند.

اسامی 10برنده جایزه نوبل عبارتند از:
پروفسور جان متر، برنده جایزه نوبل فیزیک سال 2006 از آمریکا
پروفسور توماس شلینگ، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2005 از آمریکا
پروفسور رابرت گرابز، برنده جایزه نوبل شیمی 2005 از آمریکا
پروفسور آروید کارلسون، برنده جایزه نوبل پزشکی 2000 از سوئد
سر ریچارد رابرتس، برند ه جایزه نوبل پزشکی سال 1993 ازآمریکا
پروفسور ادموند فیشر، برنده جایزه نوبل پزشکی 1992 از آمریکا
پروفسور الیاس کوری، برنده جایزه نوبل شیمی سال 1990 از آمریکا
پروفسور جک استاین برگر، برنده جایزه نوبل فیزیک 1988 از آمریکا
پروفسور جان پولانی، برنده جایزه نوبل شیمی 1986 از کانادا
پروفسور دادلی هرشباخ، برنده جایزه نوبل شیمی 1986 از آمریکا.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر