چهارشنبه، دی ۱۰، ۱۳۹۳

سناتورهای جدید افغانستان 'یک ماه' است که پشت در سنا انتظار می‌کشند


سی و چهار نماینده منتخب شوراهای ولایتی افغانستان یک ماه است که اعتبارنامه عضویت در مجلس را در دست دارند، اما هنوز به مجلس راه نیافته‌اند.

با پایان روند انتخابات شوراهای ولایتی و برگزاری انتخابات داخلی این شوراها برای گزینش یک ثلث اعضای مجلس سنا از سوی شوراها، رئیس مجلس سنا صلاحیت قانونی دارد که آنها را به مجلس معرفی و مراسم تحلیف این نمایندگان را برگزار کند.
ولی سناتورهایی که از ولایت‌ها آمده‌اند می‌گویند سناتوران قبلی هنوز مایل نیستند کرسی‌های خود را به سناتوران جدید واگذار کنند.
محمدنادر بلوچ سناتور جدید ولایت ارزگان گفته است: "سناتوران از روزی که براساس قانون اعتبارنامه‌های خود را به دست می‌آورند، سناتوران رسمی هستند و باید بیایند بدون چون و چرا مراسم تحلیف را به جا آورند."
او افزوده است: "با تاسف، سناتوران جدید از ۳۱ از ولایت آمده‌اند و مدت یک ماه می‌شود که در کابل حضور دارند، اما هیچ توجهی [به حال آنها] صورت نمی‌گیرد. این نمایانگر آن است که امروز هم در افغانستان کسی صدای قانون را نمی‌شنود."
هیئت اداری مجلس سنا می‌گوید که معرفی سناتوران جدید به حضور رئیس جمهوری در مراسم تحلیف آنها در مجلس موکول شده است.
عزیزالله الفتی نائب منشی مجلس سنا، که خود از کسانی است که باید مجلس را ترک کند، می‌گوید اشرف غنی رئیس جمهوری گفته که در یکی از روزهای هفته آینده به مجلس سنا می‌آید و شخصاً مراسم تحلیف سناتوران جدید را برگزار می‌کند.
اما سوال این است که این جنجال‌ها در مجلس سنا بر کار این مجلس اثر منفی نمی‌گذارد؟ پاسخ نظرمحمد فقیری، عضو مجلس سنا به این سوال منفی است.


آقای الفتی گفت که برگزاری مراسم تحلیف سناتوران جدید هفته آینده با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود
آقای فقیری گفت که براساس قانون، تا زمانی که سناتوران جدید به کار آغاز نکرده‌اند، سناتورانی که در مجلس هستند، به عنوان اعضای مجلس به کار خود ادامه می‌دهند و نشست‌های مجلس با حضور آنها برگزار می‌شود.
ولی چمن‌شاه اعتمادی عضو مجلس نمایندگان معتقد است که شورای ملی متشکل از دو مجلس است و "جنجال" در هر یک از این دو مجلس نه تنها بر کار خود این مجلس بلکه بر مجلس دیگر هم اثر منفی می‌گذارد.
آقای اعتمادی افزود که اگر قوانین و طرح‌هایی باشد که نیاز فوری به تصویب داشته باشد، در آن صورت، "کشمکش" در هر یک از این دو مجلس می‌تواند مانع از تصویب این قوانین و طرح‌ها شود.
اعضای پارلمان تا بیست روز دیگر به تعطیلات ۴۵ روزه زمستانی خواهند رفت. حالا سناتوران جدید می‌گویند طنز کار آن جا است که آنها هنوز راهروهای مجلس را بلد نشده باید به تعطیلات بروند.
مجلس سنای افغانستان ۱۰۲ عضو دارد که یک ثلث آنها را رئیس جمهوری برای پنج سال انتصاب می‌کند. ۳۴ عضو دیگر مجلس را شوراهای ولایتی برای چهار سال برمی‌گزینند. ثلث سوم اعضای سنا از سوی شوراهای ولسوالی‎های ۳۴ ولایت برای سال برگزیده می‌شوند.
در دو دور گذشته مجلس سنا این ثلث آخر هم به فرمان حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین از سوی شوراهای ولایتی برگزیده شده بود، چرا که شوراهای ولسوالی‌ها اصلا برگزار نشد. ولی حالا گفته می‌شود که سال آینده انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها برگزار خواهد شد.
بی بی سی 
31.12.2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر