در حالی که هک شرکت سونی به کشور کره شمالی نسبت داده می‌شود، همه توجه‌ها معطوف به توانایی‌های مخرب اینترنتی این کشور معطوف شده است.

روزنامه آمریکایی «یو. اس.‌ای تودی» در گزارش روز دوشنبه ۲۹ دسامبر خود به توانایی‌های بالقوه یک کشور سرکش دیگر- ایران- اشاره می‌کند، که بسرعت در حال افزایش است و بزودی می‌تواند به خطری عمده برای آمریکا و متحدان این کشور تبدیل شود.
شرکت آمریکایی «سایلنس»، مستقر در کالیفرنیا و فعال در زمینه امنیت اینترنت، در گزارش ۸۶ صفحه‌ای اخیر خود آورده است: «از سال ۲۰۱۲، بازیگران ایرانی شروع به حمله و جمع آوری اطلاعات حساس از سایتهای دولتی و شرکتهای عمده بین المللی در کشورهای کانادا، چین، انگلستان، فرانسه، آلمان، هند، اسراییل، کویت، مکزیک، پاکستان، قطر، پادشاهی سعودی، کره جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، و ایالات متحده آمریکا کرده‌اند.»
دلیل فعالیت ایران می‌تواند حملات اینترنتی به این کشور در سال ۲۰۰۹ باشد، که این کشور مورد حمله بدافزار «استاکسنت» قرار گرفت، و ظرفیتهای غنی سازی اورانیوم این کشور موقتا فلج شد. در پی آن ایران مورد حمله چندین بدافزار دیگر قرار گرفت که همگی شبکه اتمی ایران را هدف قرار داده بودند.
بر اساس گزارش «سایلنس»، ایران در طی دو سال گذشته یک عملیات ممتد هک هدفهای حساس زیرساختی در سطح جهان را دنبال کرده است.
به گزارش سایلنس، سطح این عملیات بسیار گسترده بوده است. از آن جمله می‌توان حمله به شرکتهای نفتی فرانسه، کویت، قطر و ترکیه؛ مراکز خطوط هواپیمایی پاکستان و کره جنوبی؛ شرکتهای آب و برق کانادا، ایالات متحده آمریکا؛ و مراکز دولتی در کشورهای قطر، امارات متحده عربی و آمریکا اشاره کرد.
در این گزارش آمده که این شاید بخش کوچکی از فعالیتهای ایران باشد، که به سرعت در حال افزایش است. این گزارش هشدار می‌دهد: «با افزایش توانایی‌های ایران در زمینه جنگ نرم افزاری، احتمال حمله این کشور در سطح ملی و جهانی بسرعت می‌تواند تحقق یابد.»

آماده باش آمریکا

بنظر می‌رسد که مقامات آمریکایی این احتمال را بسیار جدی می‌گیرند. روزنامه «یو. اس.‌ای تودی» نوشت که گزارش شرکت «سایلنس» در سطح وسیعی در وزارت امنیت ملی آمریکا توزیع شده و مقامات پلیس این کشور دستورالعمل محرمانه‌ای برای شرکتهای آمریکایی که می‌توانند مورد حمله ایران قرار بگیرند، صادر کرده است
گفته می‌شود بعد از آغاز گفتگوهای اتمی ایران با گروه ۵+۱ در سال ۲۰۱۳، از میزان فعالیتهای سایبری ایران کاسته شده است. اما در صورت شکست این مذاکرات و اعمال تحریمهای جدید، جنگ سایبری یک امکان بالقوه برای ایران خواهد بود.
در همین ارتباط، علی خامنه‌ای، ، ابتدای سال جاری از دانشجویان ایرانی خواست تا خود را برای «جنگ با غرب» آماده کنند. به گفته خامنه‌ای هدف این جنگ «قدرت مسلط جهان» است که اشاره‌ای به ایالات متحده آمریکا می‌باشد.