39عددی است که بیشتر افغان ها با آن شدیداً حساسیت دارند اگر شماره های که درترکیب آن عدد 39 به کار رفته باشد هرگز آنرا نمی گیرند. اما چرا؟

به گزارش العربیه، بیشتر افغان ها عدد 39 را "عدد بی ناموسی" تعریف می کنند اگر توزیع پلاک های ماشین، شماره های تلفن، پلاک خانه با عدد 39 باشد هرگز آنرا نگرفته و از آن با حساسیت شدید اجتناب می کنند.

به تازه گی کشمکش و حساسیت های بیش از حد افغان ها روی عدد 39 سبب متوقف شدن توزیع پلیت(پلاک ها) برای ماشین های شخصی گردیده که این کار یک میلیارد افغانی به دولت افغانستان زیان مالی وارد کرده است.

اسدالله، مدیر عمومی پلیس ترافیک کابل امروز دوشنبه 21 ژوئیه 2014 در نشست خبری خود درکابل گفت، درآمد سالیانه این اداره براساس توزیع پلاک های ماشین دو میلیارد افغانی(معادل حدود چهار میلیون دلار) بود اما از وقت توقف توزیع پلاک ها به دلیل حساسیت های بیش از حد روی عدم پذیرفتن عدد 39 سبب گردید که میزان درآمد این اداره حدود یک میلیارد افغانی کاهش یابد.

اسدالله افزود، برای فعلاً 42 جفت پلیت(پلاک) که در ترکیب شماره اش عدد 39 می باشد در اداره ترافیک کابل مانده و هیچ کس حاضر به گرفتن آن نیست.

اسدالله تاکید کرد:"تا زمانی که این پلاک‌ها توزیع نشود، پلاک های دیگری نیز توزیع نخواهد شد."

درهمین حال، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، عدم پذیرفتن پلیت با شماره 39 از سوی افغان ها سبب گردیده که روند توزیع پلیت برای ماشین های شخصی متوقف شود که این کار یک میلیارد افغانی به دولت افغانستان زیان مالی رسانده است.

صدیقی افزود:"ما نمی‌توانیم شماره 39 را حذف کنیم. این غیر منطقی است که دو شماره مهم از همه قوانین حذف شود."

حساسیت ها روی عدد 39 از کجا پیدا شد؟

دراول حساسیت ها روی عدد 39 و عدم پذیرفتن آن تنها منحصر به شهر هرات درغرب افغانستان بود اما با گذرزمان این مسئله به یک باور عامیانه تندیل گردید و به شهرهای مهم این کشور از جمله کابل و مزارشریف نیز رسید.

حالا موضوع عدم پذیرفتن عدد 39 یکی از چالش های بزرگ اجتماعی در افغانستان به شمار میرود. هرچند درگذشته کمپین¬ها و راهپیمایی¬های زیادی تحت نام"خرافه زدایی" راه اندازی شده بود اما هیچ تاثیری را درقبال نداشت.

حتی در نشست های بسیار کلان ملی افغانستان این باور نیز قابل ملموس است. درآخرین مورد زمانیکه حامد کرزی رییس جمهور افغانستان برای رایزنی درمورد امضای توافقنامه راهبردی با آمریکا لویه جرگه (نشست بزرگان) را دایر کرد و درآن نشست 40 کمیته کاری تشکیل شده بود اما شرکت کنندگان این نشست با تشکیل کمیته 39 حساسیت و واکنش نشان دادند سرانجام فیصله شد که شماره کمیته 39 با عدد 41 تبدیل کند.