پنجشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۳

چند گزارش از تظاهرات و اعتصابات کارگری



 
پنج‌شنبه  ۲۶ تير ۱٣۹٣ -  ۱۷ ژوئيه ۲۰۱۴

۲۰۰ کارگر شهرداری سنندج اخراج شدند
اتحادیه آزاد کارگران ایران : ۲۰۰ نفر از کارگران روز مزد شهرداری سنندج در روزهای اخیر از کار خود ، اخراج شدند
طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این کارگران که همگی چند سال سابقه کار دارند ، از طرف شهرداری اخراج شدند
لازم به ذکر است که این کارگران در طی این سالها ، قرارداد روز مزد با شهرداری داشتند و در صورتی که کارگران، در ایام تعطیل و یا روزهایی که به سر کار خود حاضر نمیشدند از حقوق و مزایا و بیمه محروم بوده اند
این کارگران به مدت سه ماه میباشد که حقوق های خود را دریافت نکردند و شهرداری سنندج سه ماه از بیمه های این کارگران را نیز به تامین اجتماعی واریز ننموده است
کارگران در روزهای آینده در اداره کار سنندج طرح شکایت خواهند کرد
اتحادیه آزاد کارگران ایران

تجمعات کارگران کارخانه آبگینه قزوین دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان - تهدید به اخراج کارگران به جای پرداخت حقوق
به گزارش ۲۵تیرصبح قزوین، یکی از کارگران این شرکت درباره معوقه های کارکنان، ابراز داشت: ۳ ماه حقوق و ۳۰ درصد از عیدی هنوز به کارگران پرداخت نشده است.
وی افزود: مدیر عامل این شرکت، پس از اعتراض کارگران، قول داد که تا قبل از پایان خرداد ماه حقوق عقب افتاده را به کارکنان پرداخت کند اما تا به حال هیچ هزینه ای پرداخت نشده است.
این کارگر همچنین درباره علت عدم پرداخت حقوق کارکنان، گفت: تولید شرکت نسبت به گذشته کاهش نیافته است ولی به دلیل خریداری سهم شرکت از سهامدار اصلی، توسط مدیر عامل کنونی شرکت آبگینه، در پرداخت هزینه ها دچار مشکل شده اند.
کارگر دیگری اعتراضات صورت گرفته را این گونه بیان کرد: کارکنان شرکت اعتراضات خود را هم به شخص مدیرعامل شرکت و هم طی نامه ای به اداره کار اعلام کرده اند و پس از آن مدیرعامل متعهد شد که طی ۱۵ روز حقوق کارگران را پرداخت نماید اما به تعهد خود عمل نکرد.
وی اضافه کرد: حدود ۳ هفته پیش کارگران اعتراض شدیدی به روند پرداختی شرکت داشتند که منجر به حضور نمایندگانی از استانداری و فرمانداری قزوین، جهت آرام کردن کارگران شد و مدیرعامل شرکت به مراجع قضایی احضار شد تا طی ۲۰ روز معوقات پرسنل را پرداخت نماید و این در حالی است که حدود یک ماه قبل از این حادثه هم، با اعتراض و تجمع کارگران شرکت، بخش باربری شرکت متوقف شد.
این کارگر معترض خبر داد: با وجود این اعتراضات نه تنها تغییری در روند این کارخانه ایجاد نشده است، بلکه خط تولید بخش شیشه های مشجر متوقف شد.
یکی دیگر از کارگران شرکت آبگینه اذعان داشت: بعد از عید با پرداخت نشدن حقوق ها به طور متوسط هر ۲ هفته کارگران تجمع و اعتراض کرده اند که بیشتر معترضان کارگرهای استخدامی وعده ی کمی از کارگران قراردادی هستند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: کارگرهای قراردادی از طرف مسئولین تهدید به اخراج می شوند، حتی نماینده اداره کار استان زمانی که در شرکت حضور یافت خطاب به کارگران قراردادی گفت که ممکن است توسط مسئولین اخراج شوند.
این کارگر در ادامه گفت: به دلیل هزینه های زیاد زندگی، بسیاری از کارگران در مراکز دیگری نیز مشغول کار هستند و تمام خواسته ی آن ها از شرکت آبگینه پرداخت حقوق معوقه ی آنان است، حتی اگر به قیمت اخراجشان تمام شود.

کارگران البرز شرقی امروزهم در اعتراض به خصوصی سازی دست به اعتصاب و تجمع زدند
صبح امروز چهارشنبه (۲۵ تیر ماه) حدودهزارکارگر معدن ذغال سنگ البرز شرقی دست از کار کشیده و برای سومین باردر ماه جاری در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده ودر محوطه معدن در مقابل ساختمان امور اداری تجمع کردند.
به گزارش۲۵تیرایلنا،در ادامه بی‌توجه‌ای‌های مسئولان معدن ذغال سنگ البرز شرقی وهمچنین مسئولان استانی به مخالفت کارگران این واحد معدنی در خصوص واگذاری این معدن به بخش خصوصی، صبح امروز چهارشنبه (۲۵ تیر ماه) حدود هزار کارگر این واحد معدنی مجددا برای سومین بار در ماه جاری با همراهی حدود ۵۰ نفر از کارکنان دفا‌تر امور اداری در استان به صورت خودجوش دست به اعتراض صنفی زدند.
بنابهمین گزارش،درپی اعتصاب وتجمع کارگران شرکت ذغال سنگ البرز غربی که از ۷صبح تا ساعت ۱۰ صبح به مدت ۳ ساعت به طول انجامید مسئولان معدن وعده دادند حداکثر تا پایان ماه جاری جواب قانع کننده‌ای به کارگران بدهند.

اعتراض کارگران به قراردادی که به زعم آنها حقشان در آن نادیده گرفته شده بود
کارگران معدن طزره هفته گذشته برای بازنگری در خصوص مفاد قراردادی که به زعم آنها موجب "نادیده گرفتن حقشان شده بود" در مکان نمازخانه مجموعه البرز شرقی گرد هم آمدند و از مسئولان شرکت توضیحاتی دلگرم کننده طلب کردند.
در این تجمع، اصلی‌ترین محور مشکلات این کارگران واگذاری مجموعه البرز شرقی، اجبار به تخلیه خانه‌های مسکونی سازمانی، بلاتکلیفی در بحث پرداخت‌ها و بیمه‌های کارگران، عدم امنیت شغلی برای کارگرانی که با پیمانکار جدید قرارداد بسته‌اند و همچنین عقد قرارداد احتمالی با پیمانکاری که به عقیده کارگران اوضاع معیشتی آنها را به شدت تهدید می‌کند، عنوان شد.
در حالیکه در چهره اکثر معدن‌چیان نوعی شک همراه با بلاتکلیفی به وضوح دیده می‌شد، تعدادی از مدیران شرکت البرز شرقی به جمع کارگران آمده و توضیحات و قول‌هایی دادند که برای کارگران مجموعه قانع کننده نبود.
البته پیش بینی این امر که توضیحات مسئولان شرکت هرچند امیدوار کننده، اما قانع کننده نباشد، چندان سخت نبود، زیرا کارگران نیز در دل بر این موضوع باور داشتند که دیگر کاری از دست این مسئولان بر نخواهد آمد.

اعتصاب کارگران ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به خصوصی سازی
بیش از هزار کارگر معدن ذغال سنگ البرز شرقی در واکنش به بی‌توجه‌ای مسئولان در خصوص واگذاری ۴۲ هکتار از زمین‌های این معدن به شهرداری شاهرود که درادامه سیاست خصوصی سازی این معدن صورت گرفته است، صبح امروز دست از کار کشیده و در محوطه معدن و در مقابل ساختمان امور اداری تجمع کردند.
به گزارش۲٣تیرایلنا،صبح امروز دوشنبه (۲۳ تیر ماه) بیش از هزار کارگر معادن ذغال سنگ البرز شرقی (واقع در منطقه طرزه استان سمنان) در اعتراض به خصوصی سازی این معدن وهمچنین واگذاری زمینهای در تملک آن به شهرداری که بدون اطلاع کارگران صورت گرفته است دست از کار کشیده ودر محوطه معدن تجمع کردند.
براساس این گزارش،سازمان خصوصی سازی، سهام شرکت ذغال سنگ البرز شرقی را به صورت صد در صد به بخش خصوصی ذوب آهن اصفهان واگذار کرد، این درحالیست که ۵ درصد از سهام تدریجی این معدن واملاک ان به ۱۳۹۲ نفر از کارگران تعلق دارد.
علاوه بر آن سازمان خصوصی سازی در ادامه ۴۲ هکتار از زمین‌های تحت مالکیت این معدن را که در مرکز شهر شاهرود واقع شده بدون اطلاع کارگران به شهرداری واگذار کرده است.
او با بیان اینکه اگر این موضوع به اطلاع کارگران می‌رسید کارگران می‌توانستند این املاک را با شرایطی که برای شهرداری در نظر گرفته شده است مطالبه کنند.
گفتنی است،با وجود آنکه در چندین نوبت از مسئولان استانی وشهرستانی از سوی کارگران خواسته شده است مانع خصوصی سازی این معدن وواگذاری ۴۲ هکتار از زمینهای این واحد به شهرداری شوند اما آنان نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده وسکوت آنان موجب گسترش اعتراضات کارگری در این معدن شده است.
در همین رابطه آقای ربیعی‌نژاد مدیر عامل شرکت ذغال سنگ البرز شرقی ضمن تایید تجمع اعتراضی کارگران این معدن بر علیه واگذاری املاک این واحد معدنی به شهرداری، گفت: اعتراض صنفی کارگران البرز شرقی بمدت نیم ساعت بود که با وعده پیگیری هم اکنون خاتمه یافته است.
او با بیان اینکه هم اکنون همه کارگران معدن البرز شرقی مشغول به کار هستند و اعتراض آنان خاتمه یافته است افزود: به کارگران قول داده‌ایم پیگیر ۵ درصد سهام تدریجی آنان وهم چنین در زمینه واگذاری زمینهای تحت تملک معدن به کارگران تمام تلاش خود را انجام دهیم.
ربیعی‌نژاد در زمینه خصوصی سازی معدن البرز شرقی گفت: در ابتدا کارگران مخالف واگذاری سهام این معدن به شرکت فولاد اصفهان بودند که در ‌‌نهایت با توجیه آنان این مسئله منتفی شد، اما انچه امروز مورد اعتراض کارگران است مسئله فروش زمین‌های در تملک معدن به شهرداری شاهرود است که آنهم از سوی سازمان خصوصی سازی صورت گرفته است.

تجمع بازنشستگان فولادمبارکه، ذوب‌آهن و گیتی‌پسند مقابل استانداری اصفهان
صبح امروز جمعی از مستمری بگیران فولاد مبارکه و نیز ذوب‌آهن اصفهان و همچنین جمعی از مال باختگان شرکت گیتی‌پسند اصفهان در مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.
به گزارش ۲۵تیرفارس، این تجمع در حالی شکل گرفت که بر اساس مصوبه‌ای که سال گذشته به تصویب رسید، مقرر شده که این مستمری‌بگیران فولاد مبارکه و ذوب‌آهن ماهیانه حقوق و مستمری خود را دریافت و تسویه کنند که گویا تعداد این جمع مطالبه‌گر ۹۵ هزار نفر در استان اصفهان هستند.
ظاهرا تجمع امروز درب استانداری اصفهان در واکنش به اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده بوده است که معتقد است که پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد از سال ۹۱ به وزارت کار منتقل شده و این سئوال وضعیت بازنشستگان فولاد ربطی به وی ندارد.
معترضان شرکت گیتی‌پسند نیز دلیل تجمع خود را تشکیل مجمع عمومی جدید عنوان کردند که قرار بوده است که به حق و حقوق آنها رسیدگی شود.

تجمع متقاضیان مسکن مهر مقابل وزارت راه و شهرسازی دراعتزاض به افزایش قیمت
بیش از ۷۰ متقاضی مسکن مهر استان البرز امروز با تجمع در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی نسبت به افزایش قیمت مجدد و اعمال دستورالعمل شماره ۳ اعتراض کردند.
به گزارش ۲۵تیرفارس، امروز بیش از ۷۰ متقاضی مسکن مهر ابریشم در استان البرز در حالی مقابل ساختمان مرکزی وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند که نسبت به افزایش قیمت مجدد از بابت دستورالعمل شماره ٣ ابلاغی وزارت راه و شهرسازی معترض بودند.
برخی از متقاضیان مسکن مهر اعلام کردند که پروژه مسکن مهر شهرک ابریشم از ٨۷۵۷ واحد مسکونی تشکیل شده است و ما امروز اینجا جمع شده‌ایم، تا بگوئیم دیگر توان پرداخت افزایش قیمت مجدد را نداریم و نسبت به دستورالعمل شمار ٣ اعتراض داریم.
استان البرز جزء استانهایی است که در تیرماه ۹۲ با مصوبه دولت سقف وام مسکن آن با ۵ میلیون تومان افزایش به ٣۰ میلیون تومان رسید.
بنابراین گزارش، معترضین عنوان می‌کنند که در هنگام عقد قرارداد با سازنده‌ها به هیچ وجه این افزایش قیمت‌ها مطرح نبود و حال وقتی سازنده‌ها در تکمیل پرونده‌ها تأخیر کردند و قیمت مصالح ساختمانی بعد از افزایش این نرخ ارز رشد کرد، چرا باید متقاضیان مسکن مهر این مشکلات را بر دوش بکشند و مبالغ بیشتری پرداخت کنند.
آنان می‌گویند، چرا باید این ضرر و زیان‌ها به طور یکطرفه به ضرر متقاضیان باشد، این در حالی است که متقاضیان هیچ نقشی در تأخیر و تکمیل پروژه‌ها ندارند.
بنابهمین گزارش، براساس قوانین و مقررات و موارد حقوقی، هنگامی که بین خریدار و فروشنده قرارداد پیش‌فروش منعقد می‌شود و در آن قرارداد پیش‌فروش زمان تحویل و مبلغ قطعی واحد مسکونی مشخص می‌شود و دیگر امکان افزایش قیمت مجدد وجود ندارد و دولت هم نمی‌تواند در این کار دخالت کند.
چرا که در این قرارداد بین یک فرد به عنوان خریدار و یک شرکت به عنوان سازنده قرارداد امضاء شده است و افزایش مجدد قیمت درست نیست.

منبع: اخبار و گزارشات کارگری 
اخبارروز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر