شنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۳

۳ سه دهه بعد از ترمیناتور: لنزهای هوشمند می‌آیند


گوگل فناوری را به جنگ بیماری‌ها می‌آورد

گوگل و شرکت مشهور نوارتیس که در حوزه تولید و فروش دارو رتبه دوم دنیا را در اختیار دارد، خبر از همکاری برای توسعه طرح لنزهای چشمی گوگل داده‌اند. این لنز ویژه در ماه ژانویه توسط بخش گوگل ایکس معرفی شده بود.
شخصیت منفی قسمت اول فیلم ترمیناتور ساخته جیمز کامرون، روبات هوشمندی بود که برای از بین بردن یک هدف انسانی از آینده به زمان حال فرستاده شده بود. نکته بسیار جذاب نابودگر، چشم الکترونیکی‌اش بود که به او اجازه می‌داد اشیاء اطراف را خیلی خوب شناسایی کند. انقدر خوب که در ابتدای فیلم از این قابلیت برای انتخاب لباس مورد نیازش استفاده کرد.
این‌که انسان بتواند از چنین قابلیتی استفاده کند به خودی خود یک طرح جاه طلبانه بنظر می‌رسد. البته کسی نمی‌خواهد چشم طبیعی‌اش را جایگزین یک چشم الکترونیک هوشمند کند ولی ابزارهایی برای تجربه این حس غریب در حال تولید هستند. گوگل تلاش کرد که با معرفی محصول گوگل گلس این تخیل را تا حدودی به واقعیت نزدیک کند. حالا قدمهای بزرگتری برای رسیدن به تولید لنزهای هوشمند بر می‌دارد.
گوگل با کمک شرکت سوئیسی نوارتیس که در حوزه لنزهای پزشکی فعالیت می‌کند برای ساخت لنزهای هوشمند با مصارف فعلا پزشکی وارد عمل شده است. شرکت گوگل خود نیز دارای گروهی طراح لنز هوشمند است که در این زمینه مدتی است در حال توسعه و رشد هستند.
اوایل سال جاری «الکون» یکی از شرکت‌های زیر مجموعه نوارتیس که در حوز سلامت چشم فعالیت می‌کند، اعلام کرده بود که قصد دارد کار طراحی و تبلیغ و رشد تکنولوژی لنز هوشمند شرکت گوگل را آغاز کند. در همان زمان نیز گوگل از پروژه لنز هوشمند پرده برداشته بود.
جوزف جیمز مدیر عامل شرکت نوارتیس در این مورد گفته است: «ما به دنبال همکاری با شرکت گوگل هستیم تا بتوانیم با تکنولوژی پیشرفته گوگل و دانش گسترده خودمان در زمینهٔ بیولوژیکی، به نیازهای پزشکی بر آورده نشده‌مان برسیم. این یک مرحله کلیدی است برای ما جهت رد شدن از محدودیت‌های بیماری‌های سنتی و مدریت ان که با چشم آغاز می‌شوند.»
او به خبرگزاری رویترز گفته است: «این اتفاق یک شبه نخواهد افتاد به دلیل رشد وسیع تکنولوژی نه تنها ماه‌ها بلکه سال‌ها در این باره صحبت خواهیم کرد. ما امیدواریم که بتوانیم در طی ۵ سال استفاده تجاری خودمان را اغاز کنیم.»
سرگئی برین موسس گوگل نیز در گفتگوی خبری به این اشاره کرده که: «آرزوی ماست تا بتوانیم از آخرین تکنولوژی جهت کوچک سازی قطعات الکترونیک استفاده کنیم که به بهبود کیفیت زندگی میلیون‌ها مردم کمک کند. ما خیلی هیجان زده هستیم که این رویا را به همراه نوارتیس به حقیقت برسانیم.»
گوگل و الکون در این پروژه مشترک تلاش دارند تا لنز هوشمندی را طراحی کنند که بتواند چگونگی واکنش انسان‌ها و پاسخ آن‌ها به تهدید‌های سلامتی را به طور کلی تغییر دهد. یکی از برنامه‌های این لنز کمک به بیماران دیابتی است که نگاه نزدیکتری به میزان انسولین خون خود داشته باشند. طراحی این لنز به گونه ایست که میزان مایع اشک در چشم را اندازه گیری کند و اطلاعات آنرا به گوشی هوشمند ارسال می‌کند. این اطلاعات توسط اپلیکشن مخصوصی آنالیز شده و به بیمار کمک می‌کند در زمان مناسب داروی خود را مصرف کند و یا مراقب کم و زیاد شدن قند خونش باشد. لنز‌ها حتی می‌توانند به کسانی که دید مناسبی ندارند کمک کنند که دید مناسب تری داشته باشند.
نوارتیس می‌گوید سنسورهای غیر تهاجمی میکروچیپس و قطعات کوچک شده الکترونیکی که در لنز‌ها جاگذاری خواهد شد، حتی قادر به حل کردن مشکلات بینایی افراد هستند. کار‌شناسان این شرکت معتقدند برای مردمی که با مشکل پیر چشمی رو به رو هستند و نمی‌توانند بدون عینک بخوانند، این لنز‌های هوشمند توانایی تامین تطابق تصحیح بینایی را دارند. این ویژگی به چشم کمک می‌کند تا با تطابق لنزهای داخل چشم، مجددا قابلیت تمرکز اتوماتیک طبیعی روی اشیای نزدیک را بدست آورد و به این ترتیب به قسمتی از درمان ضعف بینایی برسند.
محققان گوگل می گویند ریزتراشه های بکار رفته در این لنزها با کمی دقت قابل مشاهده خواهند بود.
شاید هنوز صحبت از امکانات چشم الکترونیک ترمیناتور برای انسان زود باشد، اما پیشرفت علم و تکنولوژی انقدر سریع است که می‌توان انتظار داشت در آینده لنزهایی در چشم داشته باشیم که با نگاه کردن به هر چیزی، اطلاعات دقیقی از آن به ما بدهند. باید صبر کرد و دید جاه طلبیهای گوگل برای استفاده از نانوتکنولوژی تا کجا خواهد رفت. این اولین قدم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر