وزارت امور خارجه مصر، شنبه 26 ژوئیه، کاردار سفارت ترکیه در قاهره را به دلیل اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور، احضار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در این باره بیانیه ای صادر کرده که در آن آمده است: «مصر سخنان اخیر نخست وزیر ترکیه را محکوم و انزجار خود را از این سخنان اعلام می کند؛ سخنانی که در آن به صورت مطلق و بدون دلیل، رئیس جمهوری (عبد الفتاح السیسی) مورد قضاوت قرار گرفت و به او اهانت شد...خواسته های شخصی در پی این سخنان است و نشان از نا آگاهی کامل از اقعیت های سیاسی در مصر از زمان انقلاب 30 ژوئیه تا زمان برگزاری انتخابات آزاد و سالم دارد؛ انتخاباتی که با نظارت هزاران سازمان مصری، منطقه ای و بین المللی برگزار شد که همگی بر سلامت انتخابات گواه بودند. این سخنان نشان از تلاش رهبران ترکیه برای دخالت غیر قابل قبول در امور داخلی مصر و نادیده گرفتن حقایق تاریخی، نقش ملی مصر و مواضعش در دفاع از مساله فلسطین دارد، مواضعی که خلل ناپذیر است.»

اردوغان جمعه دو هفته پیش، در سخنانی به شدت به مصر و رئیس جمهوری آن، عبد الفتاح السیسی تاخت. نخست وزیر ترکیه در جریان پاسخ به سوالی درباره عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه گفت: «سیسی با دیگر تفاوت چندانی ندارد، خود او یک دیکتاور است.»
او همچنین دولت مصر را به همکاری «با» اسرائیل علیه حماس متهم کرد.

اردوغان با بیان این که «دولت مصر مشروعیت ندارد»، مقام های مصری را به تلاش برای دور نگاه داشتن حماس از هر توافق صلحی در غزه متهم کرد.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر، سخنان اردوغان را «به دور از تمام قوانین و عرف های بین المللی» توصیف کرد.

بیانیه وزارت امور خارجه مصر ادامه داده است: «در حالی که مصر، فرصت های بسیاری به ترکیه برای مقدم کردن منافع مشترک دو دولت و ملت دوست بر دیگر منافع ایده ئولوژیکی و حزبی داد تا روابط تاریخی دو طرف مصون بماند، ادامه تعرض به مصر و رهبری منتخب آن بدون شک با اقدام های بیشتری از سوری مصر روبرو خواهد شد که می تواند مانع از گسترش روابط دو جانبه شود. اکنون نیز راهی جز پاسخ به این اظهارات نیست آن ها پس از آن که سفیر سابق ترکیه، شخصیتی غیر مقبول شناخته شد و سطح روابط دیپلماتیک به میزان کاردار کاهش یافت. کاردار سفارت ترکیه در قاهره بار دیگر به مقر وزارت امور خارجه احضار می شود تا پیام اعتراض آمیز شدید به ابو ابلاغ و نسبت به ادامه رفتارهای مسئولان ترکیه هشدار داده شود.»

دولت ترکیه به رهبری حزب اسلامگرای عدالت و توسعه، روابط بسیار نزدیکی با دولت سابق مصر به ریاست محمد مرسی داشت. مرسی از رهبران گروه اسلامگرای اخوان المسلمین است.

پس از برکناری مرسی توسط ارتش مصر به فرماندهی عبد الفتاح السیسی، ترکیه علیه این رویداد موضع گرفت.

گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، به دولت مرسی نزدیک بود. پس از برکناری مرسی، مقام های جدید مصر گروه حماس را به توطئه با گروه اخوان المسلمین علیه امنیت کشور متهم کردند.