جمعه، خرداد ۰۹، ۱۳۹۳

قتل‌های ناموسی: از لاهور تا کرمانشاه

قتل یک زن باردار پاکستانی به دلایل "ناموسی"
قتل یک زن باردار پاکستانی به دلایل "ناموسی"
REUTERS/Mohsin Raza

نوشتۀ فرید وهابی
دو روز پس از قتل یک زن باردار پاکستانی توسط خانواده‌اش، وزیر امور خارجۀ بریتانیا در واکنشی تند، از مقامات پاکستانی خواست که مسئلۀ قتل‌های ناموسی را جدی بگیرند. طی یک سال گذشته حداقل هزار زن پاکستانی به دلایل "ناموسی" به قتل رسیده‌اند. در ایران نیز قتل یک دختر دبیرستانی توسط پدرش در کرمانشاه، افکار عمومی راتکان داده است.

 امروز پنجشنبه، ویلیام هیگ وزیر خارجۀ بریتانیا گفت که از قتل هولناک زن باردار پاکستانی مشمئز شده است. او گفت: "من از خبر قتل فرزانه پروین و شرایط وحشتناک این جنایت و در عین حال اینهمه قساوت و بی‌عدالتی تکان خوردم".
آقای هیگ از مقامات پاکستانی خواست که واکنشی جدی نشان دهند و افزود: "امیدوارم این جنایت باعث شود که مسئلۀ خشونت علیه زنان در بسیاری از جاهای دنیا، و نحوۀ مقابله با آن به بحث گذاشته شود".

پریروز، سه‌شنبه، فرزانه پروین، ٢۵ ساله و باردار، در مرکز شهر لاهور پاکستان، در مقابل دادگاه، توسط خویشاوندانش به ضرب آجر کشته شد.
خانوادۀ او با شوهرش مخالف بودند و  اخیراً ادعا کرده بودند که شوهر خانم پروین، وی را ربوده و  به زور با خود برده است. اما پس از طرح شکایت، فرزانه پروین قصد داشت برای رد ادعاهای خانوادۀ خود در دادگاه حاضر شود.
ولی پدر، برادرها و جمعاً حدود سی نفر از خویشاوندانش در مقبل دادگاه به او حمله کردند و با ضربات آجر وی را به قتل رساندند.

شوهر او، موسوم به اقبال، به خبرگزاری فرانسه گفت که تهدیدهای اعضای خانوادۀ همسرش از مدتی قبل شروع شده بود.
کمیسیون حقوق بشر پاکستان اعلام کرد که تنها گناه خانم پروین، ازدواج با مرد موردعلاقۀ خود بوده است.
پلیس لاهور پدر مقتول را بازداشت کرده و در تعقیب برادران و دیگر مجرمان است.

قتل در قتل

از طرف دیگر، آقای محمد اقبال، شوهر ٤۵ سالۀ فرزانه پروین، امروز اعتراف کرد که شش سال قبل، زن اول خود را کشته بوده است. پلیس محلی با تأیید این خبر گفت که در آن زمان، محمد اقبال با پرداخت خون‌بها، آزاد شده و مدتی بعد با زن دوم خود، فرزانه پروین ازدواج کرده است.

در پی جنجالی که در رسانه‌های پاکستانی به راه افتاده، امروز سرانجام نخست‌وزیر، نواز شریف نیز ناچار به واکنش شد و از دستگاه قضایی رسیدگی سریع به پرونده را خواست.
نواز شریف تأکید کرد که این جنایت در مرکز شهر و در جلو چشم پلیس رخ داده است.
همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ناوی پیلای از دولت پاکستان خواست که برای مقابله با "قتل‌های ناموسی" اقدام کند.

رواج قتل‌های ناموسی در ایران

هرانا، ‌سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر می‌دهد که پنج روز پیش، سوم خرداد، یک دختر هجده سالۀ دبیرستانی به اسم عاطفه نویدی، اهل شهرک حسن‌آباد کنگاور در استان کرمانشاه، توسط پدر خود به قتل رسیده است. هرانا از قول روزنامۀ اعتماد نقل می‌کند که پدرعاطفه نویدی گفته است: "از کارهای دخترم خسته شده بودم... خبر‌دار شده بودم که چند روز قبل با دوستانش و چند پسر بیرون رفته بودند... مشکلات خانوادگی و فشارهای دیگر نیز باعث شد تا تصمیم بگیرم به زندگی او پایان دهم. بنابراین با چاقو ضربات متعددی به بدنش زدم. قصد داشتم با روسری‌ای که دور گردنش پیچیده بودم خفه‌اش کنم اما با همان ضربه چاقو جانش را از دست داد"...

سایت هرانا به نقل ازیک منبع آگاه می‌افزاید که پدر عاطفه "تهدید کرده که پس از آزادی از بازداشت، دختر دیگر خود را نیز به قتل خواهد رساند".

سایت فعالان حقوق بشر در ایران می‌افزاید که پنج روز قبل از این جنایت، در شهر تربت جام دو دختر جوان- به دلایل "ناموسی"- به دست پدرشان کشته شده بودند. به نوشتۀ همین سایت "چند هفته پیش نیز مردی به نام عارف عزیزی در یکی از شهرک‌های اطراف ارومیه، دخترش مهناز را به دلیل «مسائل ناموسی و اخلاقی» به قتل رساند".
امروز وزیر خارجۀ بریتانیا گفت: "قتل ناموسی هیچ ارتباطی با آبرو و شرف ندارد. من از دولت پاکستان می‌خواهم که برای مبارزه با این اعمال وحشیانه تمام تلاش خود را به خرج دهد".
با توجه به تعداد زیاد مهاجران پاکستانی در بریتانیا، موارد قتل‌های "ناموسی" در میان این اقلیت به نسبت زیاد مشاهده شده است. به همین دلیل افکار عمومی انگلیسی حساسیت زیادی به آن نشان می‌دهد.
در مورد رواج این نوع جنایت در ایران هنوز آمار یا پژوهش دقیقی در دست نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر