جمعه، خرداد ۰۹، ۱۳۹۳

افشاگری صدیقی در مورد بورس های دانشجویی وابسته به حکومت


در یک افشاگری کم سابقه دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم از ارسال دانشجویان بورسیه به خارج از کشور از طریق شرایط غیرعلمی پرده برداشته است.
مساله «بورس های دانشجویی اعزام به خارج کشور» همواره پس از انقلاب با ابهامات فراوانی همراه بوده است. این برنامه در سال ۱۳۶۴ توسط مجلس به تصویب رسید تا طی آن و از طریق ارسال دانشجویان ممتاز به کشورهای خارجی سطح علمی این دانشجویان و سطح عملی کشور ارتقا یابد. اما همزمان این برنامه وسیله ای برای ارسال «جاسوسان و همکاران نیروهای امنیتی کشور» تحت عنوان دانشجو به کشورهای خارجی بوده است.
گرچه تاکنون کمتر پیش آمده که از مسئولین کشور کسی به این مساله اشاره کند، اما اکنون رئیس سازمان امور دانشجویان، تعداد دقیقی از اعزام های خارج از شرایط علمی در دوره احمدی نژاد را علنی کرده است. دکتر صدیقی در یک نشست خبری گفته است که طی سال‌های ۸۵ تا ۹۲ تعداد ۷۲۹ نفر به خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از آنها از نظر علمی شرایط اعزام به خارج را نداشتند. وی توضیح داده است که یکی از حداقل شرایط برای دانشجویان متقاضی به دریافت «بورس اعزام» داشتن معدل حداقل ۱۴ در مقطع کارشناسی و ۱۶ در مقطع کارشناسی ارشد است، اما از تعداد اعزام شدگان ۷۳ نفر معدل کارشناسی زیر ۱۴ و ۷۰ نفر معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۶ داشتند.
صدیقی همچنین افزوده است که برای هر یک از دانشجویان اعزامی به خارج از کشور حدود ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.
گفتنی است که در فروردین سال گذشته سایت دانشجونیوز با اعلام این خبر که ۳۰۰۰ “آقا زاده” هنوز از خارج برنگشته اند، گزارش کرده بود که آقا زاده های مشغول به تحصیل، بر خلاف وعده ی مسئولین هنوز به ایران بر نگشته اند.
تقریبا ۳ سال پیش بیانیه ای از سوی وزارت خارجه مبنی بر بازگرداندن آقازاده ها صادر شد که آئین نامه‌های صادر شده تنها برای غیرآقازاده‌ها اجرایی میی شود و آقا زاده ها هنوز از بازگشت به ایران ممانعت می کنند. دلیل صادر شدن این بیانیه “جلوگیری از سوء استفاده‌های سرویس‌های جاسوسی بیگانه” اعلام شده بود.
این در حالی است که با افشای ارسال «جاسوسان» و «وابستگان نیروهای امنیتی» به کشورهای اروپایی، کانادا، امریکا و استرالیا بسیاری از این کشورها طی سالهای اخیر محدودیت های بیشتری برای دانشجویان ایرانی وضع کرده اند. محدودیت هایی که گریبان گیر بسیاری از دانشجویان ایرانی شده که هیچ گونه وابستگی به جمهوری اسلامی ندارند.
دانشجو نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر