شنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۳

RMMK: از سرقت و قاچاق اشیای و آثار تاریخی جلوگیری شود


1393/03/10 - 2014/05/31 - 11:55 تهرانچاپکردن‌تعداد خوانندگان این مطلب72 اندازە فونت: اندازە فونت بزرگتر کن‌اندازە فونت کوچکتر کن‌‌

RMMK: از سرقت و قاچاق اشیای و آثار تاریخی جلوگیری شود 
آژانس کُردپا: سرقت و قاچاق اشیاء و آثار باستانی استان‌های کُردنشین ایران، واکنش سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان را در پی داشت.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طبق شکوائیه و نامه‌های ارسالی به یک نهاد مستقل مدافع حقوق‌بشر کُرد، افراد و گروه‌های عموما مرتبط با حکومت و کانون‌های قدرت در ایران، اقدام به سازماندهی باندهای سرقت مجموعه اشیا و آثار باستانی در کُردستانات می‌کنند.

سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان با صدور بیانیه‌ای، ضمن غیرقابل پذیرش دانستن کاوش، قاچاق، دستبرد و تخریب اماکن باستانی کُردستان ایران، خواستار اقدام جدی دولت و مراجع ذیربط در این ارتباط شده است.

پیشتر و در اواخر هفته‌ی گذشته نیز آژانس خبررسانی کُردپا، گزارش و اخباری مبنی بر سرقت  آثار باستانی و تاریخی کُردستان با هماهنگی اداره‌ی کل میراث فرهنگی سنندج منتشر کرد.

متن بیانیه که سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان آن را انتشار داده، در پی می‌آید:
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نامه و شکایاتی را دریافت کرده است که در آن آمده است افراد و گروه‌های عموما مرتبط با حکومت و کانون‌های قدرت در طول سالیان و سه ده گذشته تپه‌ها و مکان‌های باستانی را در استان‌های کردنشین با هدف کشف و قاچاق و فروش عتیقه جات مورد حفاری و غارت قرار داده‌اند.

بنابر گزارش‌های دریافتی برخی باندهای سازمان‌یافته هر جا و هر مکانی که احتمال وجود آثار باستانی در آن وجود داشته باشد را مورد کاوش غیرقانونی و تخریب و دستبرد قرار داده‌اند، تا آنجا که مزارها و گورستان‌های قدیمی نیز از اینگونه تعرضات سودجویانه در امان نمانده است و این در حالی است که آثار بجای مانده و اشیا کشف شده از کاوش‌های حکومتی نیز از استان‌های کردنشین خارج و به شهرهای دیگر از جمله تهران منتقل شده است.

 در همین رابطه مجموعه اشیا و آثار باستانی متعلق به قلعه تاريخی زيويه که به تهران منتقل شده است اخیرا برای مدت محدود چند روزه به کردستان بازگردانده شده تا در معرض دید مردم کردستان قرار گیرد و این در حالی است که اغلب مردم کردستان بر این باور هستند که اشیا آثار باستانی متعلق به مردم منطقه، و میبایست در موزه‌های محلی نگهداری شود.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان سرقت، قاچاق و فروش اشیای و آثار باستانی و هر آنچه سند هویت تاریخی، فرهنگی، تمدن و مدنیت گذشتگان اقوام و ملتهای ایرانی است را امری غیر قابل پذیرش و مردود و قابل پیگرد میداند.

این سازمان از دولت و مراجع ذیربط می‌خواهد با ایجاد موزه‌ها و مراکز ایمن برای حفظ و نگهداری اشیا و آثار و اسناد و مدارک تاریخی، فرهنگی و تمدنی مردمان هر اقلیم، خروج اینگونه آثار از اقالیم و بویژه مناطق کردنشین را متوقف نموده و در همان حال برای پایان‌دهی به تعرضات سازمان یافته سارقین و قاچاقچیان و سودجویان به طور جدی اقدام نماید.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
شنبه ١٠خرداد ٣١ مه2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر