سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۶، ۱۳۹۳

اخبارزندانیان سیاسی وعقیدتی 



توقف درمان آرش شریفی بدلیل همراه نداشتن پول


خبرگزاری هرانا – آرش شریفی زندانی اهل‌سنت زندان رجایی شهر که از مشکلات بینایی رنج می‌برد بعد از مدت‌ها به مراکز درمانی اعزام شد اما بدلیل همراه نداشتن مبلغ عکس برداری (۴۵ هزار تومان) به زندان عودت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش شریفی که پیش‌تر نیز گزارشاتی از وضعیت بینایی وی و بی‌توجهی مسئولین نسبت به روند درمانش در این خبرگزاری منتشر شده بود روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه پس از ماه‌ها پیگیری به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شد.
این زندانی اهل‌سنت بدلیل همراه نداشتن پول نقد و فراهم نکردن زمینه تهیه هزینه عکسبرداری از طریق خانواده که مبلغ آن ۴۵ هزار تومان می‌شد، باردیگر مراحل درمانش متوقف و به زندان عودت شد.
این مسئله درحالی اتفاق می‌افتد که همراه داشتن پول نقدر برای زندانیان، در زندان رجایی شهر ممنوع است و زندانیان از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند.
یکی از نزدیکان این زندانی اهل‌سنت به گزارشگر هرانا گفت: «آرش شریفی زندانی عقیدتی اهل سنت رجایی شهر چند سالی است از مشکل بینایی رنج می‌برد، بصورتی که در این اواخر حتی در کارهای روزمره به مشکل اساسی برخورد کرده است و حتی طبق اظهارات متخصص زندان کاشان و زندان اوین چشم چپش ۹ درجه و چشم راستش ۵ درجه ضعیف شده است و باید سریعا روی چشم چپش عمل پیوند قرنیه صورت گیرد و همچنین چشم راستش هم احتیاج به عمل دارد. وی وقتی برای درمان به بیمارستان اعزام شد مامورین اجازه ندادند با خانواده خود تماس بگیرد و بخواهد که برایش پول نقد بیاورند.»
گفتنی است، از مشکلات اساسی زندانیان عقیدتی در زندان رجایی شهر این است که مورد توهین و اذیت و آزار مامورین و سربازان قرار می‌گیرند و این موضوع در هنگام اعزام ایشان به مراکز درمانی و مراکز قضایی بسیار بارز است. زندانیان اهل‌سنت رجایی شهر چندین بار اعتراض خودشان را به رییس این زندان اعلام کرده‌اند بااین وجود تا کنون هیچ مسولی پاسخ گو نبوده است.


انتقال حمید منافی از بهداری به سلول دو نفره

بهنام شیخی در اعتصاب غذا است


خبرگزاری هرانا – حمید منافی فعال سیاسی آذربایجانی از بهداری زندان اوین به سلول دو نفره منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید منافی فعال سیاسی بازداشت شده آذربایجانی که از ۱۵ روز قبل و به دلیل وخامت جسمانی به بهداری زندان اوین منتقل شده بود صبح روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در تماس با خانواده خود از انتقالش به سلول دو نفره خبر داد.
منافی در این تماس، وضعیت هم سلولی جدیدش بهنام شیخی را نیز که از دوم اردیبهشت سال جاری دست به اعتصاب غذا زده است وخیم گزارش کرده است.
حمید منافی و بهنام شیخی دو فعال سیاسی آذربایجانی هستند که پس از مشارکت درمراسم روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران به همراه ۵ تن دیگر و به نام‌های «اکبر آزاد، علیرضا فرشی، محمود اوجاقلو، رستم کاظم‌پور و منصور فتحی» بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل گردیده‌اند.
تا کنون «رستم کاظم‌پور و منصور فتحی» با سپری نمودن بیش از یک ماه بازداشت انفرادی با قرار وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند.
همچنین رجبی بازپرسی پرونده جهت آزادی «علیرضا فرشی» استاد اخراجی دانشگاه بین المللی جلفا نیز قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی صادرنموده است.



بی‌خبری از کاوه دارالشفاء پس از بازداشت


خبرگزاری هرانا – با وجود گذشت ۱۰ روز از بازداشت کاوه دارالشفاء، که در پی حوادث پنج‌شنبه سیاه اوین بازداشت شد، از وی هیچ اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درپی حوادث ۲۸ فروردین ماه بند ۳۵۰ اوین (پنج‌شنبه سیاه) و ضرب و شتم زندانیان سیاسی و انتقال ایشان به سلول انفرادی، کاوه دارالشفاء برادر یکی از زندانیان سیاسی بند مزبور به نام یاشار دارالشفاء در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه بازداشت و تا امروز هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «کاوه دارالشفا برادر یاشار دارالشفا، دانشجوی چپ زندانی، شنبه شب گذشته (در شب پیش از برگزاری تجمع مقابل دادستانی تهران) با مراجعه ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شد.»
گفتنی است، بازداشت وی در حالی اتفاق افتاده است که خانواده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ که در حوادث روز پنج شنبه آخر فروردین ماه آسیب دیده بودند، در اعتراض به ضرب و شتم و انتقال تعدادی از زندانیان به سلول انفرادی تجمعاتی را مقابل نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و دادستانی تهران برگزار کرده بودند و قصد برگزاری مجدد تجمع در برابر دادستانی تهران به منظور پیگیری مطالباتشان را داشتند که با مراجعه ماموران امنیتی به منزل تنی چند از خانواده‌ها و تماس تلفنی با دیگر خانواده‌ها، این تجمع لغو شد.
کاوه دارالشفا فعال دانشجویی دهه ۷۰ دانشگاه تهران در تنها تماس تلفنی که پس از بازداشت با خانواده‌اش داشته از انتقال خود به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین خبر داده است.
وی که از فعالان چپ می‌باشد، پیش‌تر در سال ۸۸ نیز به همراه برادر و مادرش تحت بازداشت قرار گرفت که در ‌‌نهایت پس از تحمل ۱۶ روز حبس انفرادی با تبریه از اتهامات وارده، آزاد شد.
با وجود بازگشت آخرین گروه از زندانیان انتقال داده شده به سلول انفرادی به بند ۳۵۰، به نظر می‌رسد تبعات این حادثه همچنان دامن گیر خانواده‌های آن‌ها است.



بازگشت محمدصدیق کبودوند به بند ۳۵۰


خبرگزاری هرانا – محمدصدیق کبودوند که در پی ضرب و شتم پنج‌شنبه سیاه اوین به سلول انفرادی و سپس بهداری این زندان منتقل شده بود، امروز به بند ۳۵۰ بازگشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدصدیق کبودوند از زندانیان سیاسی که در پی وقایع پنج شنبه سیاه در بند ۳۵۰، از اتاق ۳ به سلول انفرادی و سپس بهداری زندان اوین منتقل شد، درحالی سرانجام به بند ۳۵۰ بازگشت که با وجود گذشت زمان، همچنان آثار کبودی روی بازوی دست راست و ضرب خوردگی روی دنده‌ها و انگشتان پای چپ وی وجود دارد.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «پزشکان بهداری در پاسخ به اعتراض وی برای انتقال به بند عمومی گفته بودند به دلیل وجود کبودی‌های گسترده روی بدن‌، تا از میان رفتن آن‌ها امکان انتقال وی به بند عمومی وجود ندارد.»
محمد صدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می‌باشد که در تاریخ ۱۰ تیرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر